Sportsskader

Effektiv smertelindring og reparation af sportsskader

De mest almindelige sportsskader er skader i foden, skulderen og ryggen, tennisalbue, knæskader samt forstuvede ankler. Moderate til svære sportsskader kræver et besøg hos lægen for at sikre, at du får den bedste behandling. Nogle af de mest almindelige sportsskader er beskrevet nedenfor.

Tennisalbue, som er en betændelse i muskler og sener, er en almindelig skade. Med overbelastning følger betændelse og smerte. Udover at være en hyppig sportsskade hos tennis- og golfspillere ses tennisalbuer også inden for andre sportsgrene samt ved overdreven brug af computer. Hvile, brug af is, varme, anti-inflammatoriske lægemidler er typiske midlertidige behandlingsformer. Nogle skader kræver fysioterapi, men mange sportsskader kan dog afhjælpes ved brug af Recovery Therapy™.

Fasciitis er en af de hyppigst forekommende sportsskader blandt løbere og kan også opstå i forbindelse med hurtig vægtøgning eller pludseligt fald i aktivitetsniveau. Har du ondt i dine hæle, når du går ud af sengen om morgenen? Hælesmerter om morgenen er et tegn på plantar fasciitis (hælspore). Behandlingen inkluderer ofte hvile, brug af is, anti-inflammatoriske lægemidler, en fodmassage rulle og iførelse af skinne om natten. Mild laserterapi er også en fremragende form for behandling af disse typer af sportsskader.

Sportsskader kan også påvirke de støttende sener og muskler i skuldrene, der stabiliserer og sørger for at armen kan bevæge sig op og ned samt rotere. Tegn på skader er ømhed og svaghed i skulderen; specielt når armen løftes over hovedet. Smerten og betændelsen opstår, når den hævede muskel presser på den nærliggende knogle. Symptomerne kan inkludere ømhed, nedsat rækkevidde af motionsformer, svaghed og en dyb smerte. Sportsskader som disse kan kræve en lægelig vurdering om nødvendigheden af operation for at reparere musklen, eller om laserterapi ville være et bedre alternativ.

Sportsskader forårsaget af spinning er sjældne. Disse typer af skader sker ofte, når hovedet kastes frem eller tilbage meget voldsomt, og der derved opstår skade på ryghvirvlen. Der kan også opstå skader på ledbånd og muskler omkring rygsøjlen. Immobilisation er nødvendigt og akut hjælp er påkrævet.

Mange sportsskader kan kræve øjeblikkelig lægelig vurdering og behandling, før man kan arbejde på at reparere beskadigede muskler, led og ledbånd.

HUSK: For at undgå sportsskader: Varm ordentlig op, køl ned efter træning, brug det rette udstyr, og hvis det er muligt, så træn forskellige muskler på forskellige dage (fx i forbindelse med styrketræning). Udstrækning vil også hjælpe med at forebygge typiske sportsskader og burde være en del af opvarmningen og det overordnede træningsprogram.

For at læse mere om, hvordan Recovery Therapy™ kan hjælpe mod rygsmerter – klik her eller ring til os på tlf. 53 63 21 31  for at høre mere om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig.